مقالات

انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس

انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس

برای تجهیز سالن کنفرانس اجزای مختلفی داریم که یکی از آنها اسپیکر است. اسپیکر یا بلندگو سالن کنفرانس ، خروجی تمام تجهیزات صوتی به شمار می‌رود. به همین دلیل انتخاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس، باید عوامل و فاکتورهایی را مدنظر داشته باشید. در این مطلب به بررسی انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس خواهیم پرداخت.

درباره بلندگوی سالن کنفرانس

یکی از تجهیزات اساسی و مهم در سالن‌های کنفرانس، اسپیکر یا بلندگو است. در واقع اسپیکرها خروجی نهایی سیستم صوتی کنفرانس را برعهده دارند. با استفاده از اسپیکر، می‌توان صدا را با حجم و کیفیت بهتری پخش کرد. استفاده از اسپیکر باعث افزایش قدرت سیستم صوتی می‌شود.

انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بلندگو کیفیت لازم را نداشته باشد، صدای سخنران به صورت واضح پوشش داده نخواهد شد. به همین دلیل در انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس باید نهایت دقت را داشته باشید. بلندگوهای سالن کنفرانس به دو حالت اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند:

  • بلندگو اکتیو: در بلندگوهای اکتیو میکسر، تقویت‌کننده، پخش‌کننده و … در داخل بلندگو قرار می‌گیرند. معمولا از این بلندگوها برای سالن‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند و برای سالن‌های بزرگ مناسب نیستند.
  • بلندگو پسیو: این بلندگوها برای کارایی بیشتر به آمپلی‌فایر مجزا نیاز دارند. معمولا از بلندگوهای پسیو برای سیستم صوتی سالن‌های بزرگ استفاده می‌کنند. وجود تقویت‌کننده مجزا، باعث می‌شود بلندگو داغ نکند. به این ترتیب عمر مفید دستگاه هم افزایش پیدا می‌کند.

انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس

برای تکمیل سیستم صوتی، باید بلندگوی مناسبی تهیه کنید. برای انتخاب بلندگوی مناسب هم باید معیارها و فاکتورهایی را در نظر داشته باشید. عواملی، مثل ابعاد سالن، تعداد صندلی‌ها و … در انتخاب اسپیکر مناسب موثر هستند. در سالن‌هایی که میزبان کنفرانس‌های رسمی هستند، نیازی به اکو نیست. در این سالن‌ها بهتر است به کیفیت اسپیکر توجه بیشتری شود.

یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس، حجم و اندازه اسپیکرهاست. حجم صدای اسپیکر باید به حدی باشد که همه حضار صدای سخنران را بشنوند. البته این موضوع می‌تواند مثل تیغ دولبه عمل کند. اگر صدای اسپیکر بیش از اندازه بالا باشد، می‌تواند باعث آزار حضار شود. بعضی اسپیکرها هم قابلیت حمل و جابجایی دارند. هنگام انتخاب اسپیکر، باید به این نکته هم توجه داشته باشید.

انواع بلندگوی سالن کنفرانس از نظر نوع نصب

بلندگوهای سالن کنفرانس از نظر نسب و قرارگیری به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی این دو نوع بلندگو می‌پردازیم.

بلندگو سقفی

بلندگو سقفی به صورت توکار داخل سقف قرار می‌گیرند. به این ترتیب فضای بسیار کمتری هم اشغال می‌کنند. امروزه استفاده از این بلندگوها در سالن‌های کنفرانس رو به افزایش است. این بلندگوها هم از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند. استفاده از بلندگوهای توکار، باعث کاهش سیم‌کشی می‌شود. این موضوع به بهبود ظاهر سالن کمک زیادی می‌کند. همچنین بلندگوهای سقفی باعث کاهش تداخل آکوستیک می‌شوند. به این ترتیب کیفیت صدای بهتری در سالن خواهید داشت.

بلندگو دیواری

در انتخاب نوع بلندگوی سالن کنفرانس، باید به نوع قرارگیری آن توجه داشته باشید. برخی بلندگوها به صورت دیواری نصب می‌شوند. این نوع بلندگوها هم ابعاد متفاوتی دارند. به هر حال هنگام نصب باید به ابعاد سالن و اسپیکر توجه کنید.

انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس

تاثیر ابعاد سالن کنفرانس در انتخاب اسپیکر

این نکته را به خاطر داشته باشید که اندازه اسپیکر، تاثیری روی کیفیت و حجم صدای آن ندارد. برای مثال یک اسپیکر بزرگ، لزوما صدای قوی‌تری هم ندارد. ابتدا باید این سوال را مطرح کنید که ابعاد سالن شما چقدر است؟ اگر ابعاد سالن بزرگ باشد، نیاز به اسپیکرهایی با صدای قوی خواهید داشت.

منظور از میکسر صدا چیست و چگونه به بلندگو متصل می‌شود؟

میکسر صدا هم یکی دیگر از تجهیزات مهم صوت جانبی سالن کنفرانس محسوب می‌شود. میکسرها تاثیر زیادی در انتخاب بلندگوی سالکن کنفرانس دارند. این دستگاه وظیفه دریافت، پردازش، ترکیب و کنترل صدا را برعهده دارد. میکسرهای صدا انواع مختلفی دارند که ازجمله آنها می‌توان به میکسر آنالوگ، دیجیتال و پاور میکسر اشاره کرد.

در بلندگوهای اکتیو به دلیل این که نیازی به آمپلی‌فایر نیست، اسپیکر به صورت مستقیم به میکسر صدا متصل می‌شود. این موضوع در مورد بلندگوهای پسیو متفاوت است. در این بلندگوها، ابتدا به آمپلی‌فایر و سپس به میکسر متصل می‌شوند.

بررسی مهم‌ترین نکات انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس

قبل از انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس ، بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • اگر قدرت صدای بلندگو بیش از حد باشد، باعث آزار شرکت‌کنندگان خواهد شد. از طرف دیگر پائین بودن صدای بلندگو، کیفیت جلسه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بلندگویی را انتخاب کنید که با ابعاد سالن شما همخوانی داشته باشد.
  • باز یا بسته بودن فضای سالن کنفرانس هم در انتخاب اسپیکر مناسب تاثیر دارد. اگر فضای سالن شما بسته است از اسپیکرهایی با قدرت صدای متوسط و پائین استفاده کنید. از اسپیکرهایی با حجم صدای بالا هم برای فضاهای باز استفاده کنید.
  • اندازه بلندگوها را هم در نظر داشته باشید. این که بلندگو بزرگ باشد، دلیلی بر بالا بودن حجم صدای آن نیز نخواهد بود.
  • ابعاد و وزن بلندگوها هم از اهمیت بالایی برخوردارند. ممکن است در برخی جلسات نیاز به جابجایی اسپیکرها باشد. به همین دلیل باید وزن مناسبی داشته باشند که به مشکل برنخورید.

انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس

کلام پایانی

برای انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس، باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. اولین نکته ابعاد سالن کنفرانس است. اگر سالن کنفرانس شما بسیار بزرگ باشد به اسپیکرهای زیاد و قدرتمند نیاز دارید. باز یا بسته بودن سقف هم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر سقف بسته باشد، نیازی به استفاده از اسپیکرهای قدرتمند نیست.

خرید بلندگوهای سالن کنفرانس از آواتدبیر

برای انتخاب بلندگوی سالن کنفرانس، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سالن کنفرانس با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران – 05191690564 دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 136 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + سیزده =