مقالات

پروسسور صدا چیست و چگونه کار می کند؟

پروسسور صدا چیست؟

پروسسور صدا

گاهی محدودیت در صدا باعث می‌شود کیفیت لازم را از سیگنال‌های صوتی دریافت نکنیم. اینجاست که پای پروسسور صدا به ماجرا باز می‌شود! پروسسور صدا چیست و چه وظایفی دارد؟ با استفاده از این دستگاه، می‌توان محدودیت در تنظیمات سیگنال‌های صوتی را به حداقل رساند. در واقع می‌توانید هر شکل و فرم مخصوصی را به سیگنال‌های صوتی بدهید، اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با کارکرد پروسسور صدا آشنا شوید.

پروسسور صدا چیست؟

پروسسور در لغت به معنی پردازنده است و در مورد تجهیزات به ویرایش و پردازش اطلاعات یا سیگنال‌ها گفته می‌شود. منظور از پروسسور صدا، دستگاهی است که اطلاعات و سیگنال‌های صوتی را پردازش می‌کند. در واقع پروسسور دستگاهی است که روی صدا تاثیر می‌گذارد. از این دستگاه با عنوان آنالیزور یا پردازشگر صوت هم نام برده می‌شود.

پروسسور صدا چیست؟

سیگنال‌های صوتی بعد از وارد شدن به پروسسور، تجزیه و تحلیل می‌شوند. این سیگنال‌ها در نهایت به شکل دلخواه کاربر خارج خواهند شد. دقیقا شبیه به کاری که یک گریمور انجام می‌دهد! اگر چهره بازیگر را به مثابه سیگنال‌های صوتی در نظر بگیریم، گریمور همان پروسسور است که پردازش‌های لازم را روی او انجام می دهد.

انواع پروسسور صدا چیست؟

پروسسورها هم انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای قابلیت‌ها و کارکردهای متفاوتی هستند. به طور کلی پروسسور صدا از نظر کارکرد به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع پروسسور می‌پردازیم.

پروسسور داخلی

منظور از داخلی بودن پروسسور صدا چیست؟ این پروسسورها در داخل پلیرها و هدیونیت‌ها وجود دارند. این نوع پروسسورها بسیار ساده طراحی شده‌اند و عملکرد آنها در حد اکولایزر و تغییرات باس است. عملکرد این نوع پروسسور به اندازه‌ای ساده است که اغلب به آن پردازشگر گفته نمی‌شود. البته گاهی ممکن است برای برخی هدیونیت‌ها از پروسسورهای داخلی قدرتمند استفاده شود. قدرتمندترین پروسسوری که در پلیرها مورد استفاده قرار گرفته است، مربوط به DEX-P99RS می‌شود. عملکرد این پروسسور در حد اکسترنال است.

نحوه کار این نوع پروسسور صدا چیست؟ این دستگاه با دیکد کردن اطلاعات از روی منبع دیجیتال، اطلاعات صوتی را به امواج آنالوگ صوتی تبدیل می‌کند. این امواج وارد پردازشگر داخلی می‌شوند و سپس راه آمپلی فایر داخلی دستگاه را در پیش می‌گیرند. در مورد دستگاه‌هایی که دارای خروجی دیجیتال هستند این موضوع صدق نمی‌کند. در این مورد صدا به صورت اطلاعات دیجیتال خارج می‌شود. به این ترتیب پروسسور دخالتی روی آن ندارد. این خروجی‌ها معمولا بالاترین کیفیت را دارند.

پروسسور خارجی

این نوع پروسسورها پیشرفته و تکامل‌یافته کراس اوورهای اکتیو قدیمی‌تر هستند. منظور از این نوع پروسسور صدا چیست؟ به این نوع پروسسورها، قابلیت‌هایی، مثل اکولایزر هم اضافه شده است. این پروسسورها هم مثل پردازشگرهای داخلی کار می‌کنند؛ با این تفاوت که قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری دارند.

پروسسور صدا چیست؟

معرفی مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده پروسسورها

به طور کلی اجزای تشکیل‌دهنده پروسسورها به 3 دسته اصلی ورودی، خروجی و تنظیم تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

ورودی

وجود ورودی‌های مختلف در این دستگاه برای ورود و دریافت سیگنال‌های صوتی هستند. این ورودی‌ها عبارتند از:

  • های لول (High Level): کاربرد این قسمت از پروسسور صدا چیست؟ وجود این ورودی، امکان نصب و آپگرید سیستم فابریک را فراهم می‌کند. معمولا در خودروها برای نصب سیستم باکیفیت با هدیونیت فابریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این کار ریسک‌هایی را هم به همراه دارد؛ از جمله این که باعث ایجاد نویز می‌شود.
  • ورودی RCA: این ورودی در همه پروسسورها وجود دارد. ورودی RCA در پروسسورهای ساده یک جفت و در پروسسورهای پیشرفته 3 جفت است. این ورودی بهترین راه برای تصال دستگاه‌های فابریکی است؛ چرا که نویز را به حداقل می‌رساند. اگر اصول نصب به درستی رعایت شود، نویز صفر خواهد شد.
  • ورودی دیجیتال: معمولا پروسسورهای پیشرفته و گران‌قیمت از این ورودی بهره می‌برند. استفاده از این ورودی، بالاتری میزان کیفیت را به همراه دارد. نویز در این ورودی به صفر می‌رسد.
  • ورودی USB: معمولا وجود این پورت خیلی ضروری نیست. با این حال روی گوشی‌های هوشمند، موزیک پخش‌شده را مورد پردازش قرار می‌دهند.
  • ورودی AUX: این ورودی هم استفاده‌های چندان زیادی ندارد. با این حال دلیل قرارگیری آن در پروسسور صدا چیست؟ از این ورودی برای پلیرهای پرتابل استفاده می‌شود.
  • ورودی‌های تخصصی: معمولا هر برند از ورودی خاصی استفاده می‌کند. در واقع می‌توان گفت این خروجی امضای کار هر شرکت روی محصول محسوب می‌شود. ورودی صدا توسط این پورت‌ها به دستگاه منتقل می‌شود.
  • ورودی بی‌سیم: در واقع همان پورت‌های وای فای یا بلوتوث هستند که در تکنولوژی‌های امروزی به کار گرفته می‌شوند.

تنظیمات

وقتی سیگنال‌های صوتی با استفاده از روش‌های بالا وارد دستگاه می‌شوند با قدرت هسته اصلی پروسسور، تنظیمات انجام می‌شود. این قابلیت هم وجود دارد که صدا را به صورت استاندارد یا شبکه تنظیم کرد. به این ترتیب امکان تنظیم دلخواه روی سیگنال‌های صوتی فراهم می‌شود.

پروسسور صدا چیست؟

پروسسور صدا چیست؟

خروجی

منظور از خروجی پروسسور صدا چیست؟ به طور کلی پروسسورها 2 نوع خروجی دارند که عبارتند از:

  • خروجی RCA: اغلب پروسسورها حداقل 3 جفت از این خروجی‌ها را دارند. کامل‌ترین دستگاه‌های پروسسور تا 13 عدد خروجی RCA را هم دارا هستند.
  • خروجی بلندگو: این خروجی مخصوص پروسسورهایی است که دارای آمپلی فایر داخلی هستند. از این دستگاه‌ها می‌توان خروجی بلندگو هم گرفت.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی پرسش پروسسور صدا چیست پرداختیم. این دستگاه سیگنال‌های صوتی را دریافت و تغییرات و پردازش‌های لازم را روی آن انجام می‌دهد. در پایان می‌توان سیگنال‌های صوتی دریافت‌شده را به صورت دلخواه تنظیم کرد. پروسسورها به انواع داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

مشاوره و خرید پروسسور صدا با آواتدبیر

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و آگاهی از ویژگی‌های انواع پروسسور با کارشناسان ما در آواتدبیر تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور سیستم پیجینگ تحت شبکه ، تجهیز سالن همایش ، سیستم صوت رستوران ، سیستم صوت باشگاه ورزشی با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – 05191690564 دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 244 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =