مقالات

آشنایی با انواع میکسر صدا

انواع میکسر صدا

انواع میکسر صدا

در اجراهای زنده یا استودیویی، تجهیزات زیادی به کار می‌روند تا سیگنال‌های صوتی بدون نقصی به گوش مخاطبان برسد. یکی از این تجهیزات میکسر صداست. انواع میکسر صدا دارای کاربردهای مختلفی هستند و هر کدام هم ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب به بررسی این میکسرها و نحوه کارکرد آنها می‌پردازیم.

میکسر صدا چیست؟

قبل از آشنایی با انواع میکسر صدا، بهتر است کمی با این دستگاه آشنا شوید. به طور کلی میکسر صدا به دستگاهی گفته می‌شود که وظیفه دریافت، پردازش و ترکیب صدا را برعهده دارد. کاری که تقریبا با استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها هم می‌توان انجام داد. با این حال برای انجام کارهای تخصصی‌تر، مثل آهنگسازی، بهتر است از این دستگاه استفاده شود.

معمولا از میکسر صدا در اجراهای زنده، پخش سخنرانی، استودیوی ضبط و … استفاده می‌کنند. به این ترتیب علاوه‌بر ضبط صدا در اجراهای حساس زنده هم کارایی مناسبی از خود نشان می‌دهند. این دستگاه بعد از دریافت سیگنال‌های صوتی، آنها را به آمپلی‌فایر یا بلندگوها ارسال می‌کند.

وظیفه انواع میکسر صدا چیست؟

به بیان ساده میکسرها منابع صوتی را از ورودی‌های مختلف خود دریافت می‌کنند و بعد از تنظیمات و پردازش‌های مختلف، صدا را به خروجی می‌فرستد. در این پردازش‌ها انواع افکت و … به صدا اضافه می‌شود. در استودیوهای مختلف، کار میکسر دریافت سیگنال‌های صوتی از منابع موجود در اتاق ضبط و هدایت آنها به دستگاه ضبط است.

برخی از میکسرهای اتاق ضبط، دارای تعداد ورودی و خروجی یکسانی هستند. به خروجی‌ها گذرگاه یا خروجی گروهی گفته می‌شود. برای توصیف عملکرد ورودی-خروجی میکسر صدا از نشانه‌های 3 عددی استفاده می‌کنند. این میکسرها قابلیت دریافت سیگنال از منابع بیشتر را برای کاربر فراهم می‌کنند.

معرفی انواع میکسر صدا

این میکسرها هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه با انواع میکسر صدا آشنا می‌شوید.

میکسر آنالوگ

میکسر آنالوگ

این میکسرها بسیار ساده و کاربردی هستند. معمولا قیمت کمتری هم نسبت به سایر میکسرها دارند. کاربری این نوع میکسرها هم بسیار ساده است. هر کدام از کنترل‌ها یا تنظیمات دارای عملکرد کاملا مشخصی هستند. هیچ پیچیدگی یا اتوماتیک‌سازی در این دستگاه‌ها وجود ندارد.

این میکسرها اتصال بی‌سیم ندارند و این موضوع می‌تواند یکی از نقاط ضعف آنها باشد. از طرف دیگر دارای ورودی و خروجی‌های مشخصی هستند. البته این موضوع دست شما را برای دادن افکت‌های بیشتر محدود می‌کند. به همین دلیل باید از سخت‌افزارهای مختلف برای رفع این نقیصه استفاده کنید.

میکسر دیجیتال

میکسر دیجیتال

یکی دیگر از انواع میکسر صدا که مدرن‌تر از آنالوگ هستند. این میکسرها عملکرد متنوع‌تری نسبت به میکسر آنالوگ ارائه می‌دهند. برای ایجاد تغییرات و تنظیمات بیشتر روی صدا در این دستگاه، باید گزینه‌های بیشتری را مورد بررسی قرار دهید. به همین دلیل یادگیری و کاربری آن نسبت به میکسر آنالوگ سخت‌تر است. یکی از راه‌حل‌های این موضوع، انجام تنظیمات خودکار میکسر دیجیتال است. به این ترتیب می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را روی آنها اعمال و ذخیره‌سازی کنید.

 همچنین برخی از میکسرهای دیجیتال پیشرفته، قابلیت تنظیم میکس از روی سیستم کامپیوتری را هم دارند. به دلیل برخورداری از افکت‌های صوتی متنوع، این میکسرها نیازی به نصب سخت‌افزارهای مختلف ندارند. با این اوصاف میکسرهای صدای دیجیتال قیمت نسبتا بالاتری هم دارند. برای کنترل آن هم باید از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشید.

میکسر دی جی (DJ)

میکسر دی جی

این میکسر باب میل اغلب دی جی‌ها طراحی شده است! یکی از انواع میکسر صدا است که تمام نیازهای یک DJ را برآورده می‌کند. این میکسرها دارای ورودی‌های تجهیزات مناسب برای مدیریت و کنترل تجهیزات دی جی هستند. این میکسرها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام کاربری خاص خود را دارند. میکسرهای دی جی معمولی‌تر، دارای 2 یا 3 ورودی و خروجی هستند. البته این میکسرها از کنترل اکولایزر پایه بهره می‌برند.

یکی از قابلیت‌های مهم میکسر دی جی، امکان ورودی سوئیچ و میکروفون است. به این ترتیب دی جی به راحتی می‌تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.

پاور میکسر

انواع میکسر صدا هر کدام دارای قابلیت‌های خاصی هستند. پاور میکسرها دو کانال دارند که می‌توان به آنها بلندگو، مانیتور یا … وصل کرد. این میکسرهای صدا در واقع همان نوع آنالوگ هستند که از آمپلی‌فایرهای قدرتمندی بهره می‌برند. به این ترتیب نیازی به اتصال آمپلی‌فایر جداگانه وجود ندارد. میکسرهای پاور دارای خروجی سطح خط هستند. به این معنی که امکان اتصال مانیتورها یا بلندگوهای بیشتری را فراهم می‌کنند. به این ترتیب می‌توان خروجی صدا را بهتر مدیریت و کنترل کرد.

پاور میکسرها تقریبا همه امکانات یک میکسر صدا، ازجمله کانال‌ها، افکت‌ها، اکولایزر، هدایت سیگنال و … را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به همین دلیل اغلب از آنها برای اجراهای زنده استفاده می‌شود.

میکسر صدای نرم‌افزاری

همانطور که از عنوان این میکسر پیداست، تنظیمات توسط کاربر و روی نرم‌افزار انجام می‌شود. به این ترتیب ارتباطی بین کاربر و بخش سخت‌افزاری میکسر وجود ندارد. در این نرم‌افزارها همه قابلیت‌های لازم برای پردازش صدا که در انواع میکسر صدا وجود دارد، تعبیه شده است. به این ترتیب با استفاده از سیستم و نرم‌افزار، به راحتی می‌توانید قابلیت‌های یک میکسر فیزیکی را پیاده کنید.

البته همانطور که اشاره کردیم، امروزه نرم‌افزارهایی هم برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند که امکان میکس صوتی را فراهم می‌کنند. این نرم‌افزارها هم قابلیت‌های بسیار ویژه‌ای دارند. با این حال طبیعتا نمی‌توانند جایگزین انواع میکسر صدا به صورت فیزیکی شوند.

کلام پایانی

امروزه از انواع میکسر صدا استفاده‌های مختلفی می‌شود. میکسرها دارای انواع مختلفی، ازجمله پاور میکسر، میکسر آنالوگ، میکسر دیجیتال، میکسر نرم‌افزاری و میکسر DJ هستند. به هر حال این میکسرها هم دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند.

مشاوره خرید انواع میکسر صدا در آواتدبیر

 برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سالن کنفرانس ، تجهیز سالن همایش با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – ۰۵۱۹۱۰۹۰۸۶۵ دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 106 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 17 =