مقالات

معرفی انواع تجهیزات استودیویی + کاربرد آنها

انواع تجهیزات استودیویی

انواع تجهیزات استودیویی

فرقی نمی‌کند هدف شما از راه‌اندازی استودیو، ضبط موسیقی، گویندگی، تولید پادکست یا هر فعالیت مشابه دیگری باشد؛ شما به انواع تجهیزات استودیویی نیاز دارید. تجهیزات استودیویی انواع مختلفی دارند. این تجهیزات کدامند و چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟ در این مطلب به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی یک استودیو خواهیم پرداخت.

معرفی مهم‌ترین انواع تجهیزات استودیویی

برای شروع کار در استودیو، نیاز به تجهیزات سنگین و پیچیده‌ای ندارید. اگر قصد راه‌اندازی یک استودیو را دارید، بهتر است با تجهیزات ساده‌تر و کمتری شروع کنید. در ادامه مهم‌ترین تجهیزاتی را که برای راه‌اندازی استودیو نیاز دارید، معرفی خواهیم کرد.

انواع تجهیزات استودیویی

کامپیوتر

استفاده از سیستم کامپیوتری، اولین قدم برای راه‌اندازی یک استودیو محسوب می‌شود. انواع و اقسام سیستم‌های کامپیوتری با قابلیت‌های مختلف در بازار وجود دارند. به همین دلیل دست شما برای انتخاب سیستم پرسرعت و باکیفیت کاملا باز است.

میکروفون

برای شروع بهتر است یک یا نهایتا دو میکروفون داشته باشید. میکروفون یکی از انواع تجهیزات استودیویی ضروری است. در مورد انتخاب نوع میکروفون هم باید گفت که به صداهایی که ضبط خواهید کرد بستگی دارد. برای ضبط سازهای مختلف، باید از میکروفون‌هایی با فرکانس مناسب استفاده کند. تنوع میکروفون بسیار بالاست. به همین دلیل در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشته باشید.

هدفون

هدفون ازجمله تجهیزاتی است که اغلب شما تجربه استفاده از آن را دارید. البته احتمالا از هدفون‌های معمولی یا رده پایین استفاده کرده‌اید. هدفون که یکی از انواع تجهیزات استودیویی است، باید کیفیت بالایی داشته باشد. در واقع شما برای یک استودیوی ضبط صدا، نیاز به هدفون حرفه‌ای دارید. هدفونی که صدا را با بهترین کیفیت و به صورت واضح به گو شما برساند. در این مورد هم تنوع محصولات در بازار بسیار زیاد است. انواع برندهای مطرح در این زمینه وجود دارند که تولیدات باکیفیتی روانه بازار کرده‌اند.

به طور کلی دو نوع میکروفون مخصوص استودیو وجود دارد. یکی از انواع هدفون‌ها به صورت پشت بسته هستند. این هدفون‌ها برای ردیابی طراحی شده‌اند و صدا را ایزوله می‌کنند. با این حال کیفیت صدای پائینی دارند. از طرف دیگر هدفون‌های پشت باز، مخصوص میکس طراحی شده‌اند. این نوع هدفون‌ها ایزوله‌سازی ضعیفی دارند، اما کیفیت صدای بالایی ارائه می‌دهند. با این حال برای شروع، هدفون‌های پشت بسته مناسب‌تر هستند.

هدفون یکی از انواع تجهیزات استودیویی

اسپیکرها

یکی از انواع تجهیزات استودیویی است که با اسپیکرهای معمولی تفاوت زیادی دارد. اسپیکرها یا بلندگوهای معمولی، توان زیادی برای ارائه جزئیات صدا ندارند. اسپیکرهای معمولی باعث تغییر صدا و افزایش باس مصنوعی می‌شوند. در اصل صدای واقعی را تحویل شما نمی‌دهند! به همین دلیل در استودیوهای ضبط، بهتر است از بلندگوهایی استفاده کنید که توانایی پخش صدای واقعی را داشته باشند.

نوعی اسپیکر مانیتوری وجود دارد که از قیمت بالاتری هم نسب به اسپیکر معمولی برخوردار است. با این حال کیفیت بسیار بالایی ارائه می‌دهد. اسپیکرهای مانیتوری فرکانس‌های صوتی را بدون دست‌کاری و با وضوح بالا به گوش شما می‌رساند.

کابل مناسب

برای راه‌اندازی استودیو به 3 کابل احتیاج دارید؛ دو کابل کوتاه برای اسپیکرها و 1 کابل XLR برای میکروفون. بعد از گذشت مدتی که حرفه‌ای‌تر شدید و انواع تجهیزات استودیویی شما هم بیشتر شد، کابل‌های زیادی در سرتاسر استودیو خواهید داشت. به هر حال برای شروع کار، نیاز به کابل‌های زیادی ندارید. همین موضوع از بی‌نظمی استودیوی شما جلوگیری می‌کند.

پایه میکروفون

شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که پایه‌های میکروفون‌ها، تفاوت زیادی با هم ندارند. با این حال واقعیت فرق می‌کند. برای استودیو باید از پایه میکروفون محکم و با استقامت استفاده کنید. نیازی هم به صرف هزینه زیاد برای این کار ندارید. انواع پایه میکروفون با قیمت و کیفیت مناسب در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پاپ فیلتر

یکی دیگر از انواع تجهیزات استودیویی است که احتمالا آن را در کلیپ‌های مربوط به ضبط استودیویی دیده‌اید. پاپ فیلتر یک صفحه توری دایره‌ای شکل است که وظیفه فیلتر صدا را برعهده دارد. منظور فیلتر برخی صداهای انفجاری ناشی از تلفظ برخی حروف، مثل پ، چ و … است. البته وجود این فیلتر در ابتدای راه‌اندازی استودیو خیلی ضروری هم نیست. با این حال به دلیل قیمت مناسبی که دارند، بهتر است پاپ فیلتر را هم خریداری کنید.

کارت صدا و محیط کار صوتی دیجیتال (DAW)

منظور از محیط کار صوتی دیجیتال، یک نرم‌افزار است که کار ویرایش، ضبط و میکس صدا را برعهده دارد. این نرم‌افزار روی کامپیوتر نصب می‌شود. کارت صدا هم یکی دیگر از تجهیزات استودیویی است که آن را به کامپیوتر متصل می‌کنند. شما می‌توانید کارت صدا و محیط کار صوتی دیجیتال را به صورت ترکیبی تهیه کنید. با این کار هم قابلیت تطبیق‌پذیری آنها بالاتر می‌رود و هم از نظر هزینه برای شما به صرفه‌تر می‌شود.

خرید انواع تجهیزات استودیویی

تجهیزاتی که در این مطلب معرفی شدند، همگی در بازار با انواع برندها و قیمت‌های مختلف وجود دارند. کافیست با توجه به بودجه خود، اقدام به انتخاب تجهیزات مورد نظرتان کنید. البته توجه داشته باشید که به دلیل صرفه‌جویی در هزینه از تجهیزات بی‌کیفیت استفاده نکنید. تجهیزات استودیویی باید دارای کیفیت مطلوبی باشند؛ در غیر این صورت باید هزینه‌ای دوبرابر صرف کنید!

کلام پایانی

انواع تجهیزات استودیویی با کارکردهای مختلف در بازار وجود دارند. برای ضبط صدای باکیفیت در استودیو، وجود این تجهیزات ضروری است. تجهیزاتی که برای استودیو نیاز دارید، عبارتند از میکروفون، اسپیکر، هدفون، کارت صدا، پاپ فیلتر و … . البته برای استودیوهای حرفه‌ای‌تر به تجهیزات پیشرفته‌تری هم احتیاج خواهید داشت.

خرید انواع تجهیزات استودیویی از آواتدبیر

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و خرید تجهیزات استودیویی مناسب و باکیفیت با کارشناسان ما در آواتدبیر تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز استودیو صدا با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – 05191690564 دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 62 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =