مقالات

سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست ؟

سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست

احتمالا در اکثر سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و … صدای پیج‌کردن افراد یا پخش فراخوان‌های مختلف را شنیده باشید. این پیام‌ها با سیستم پیجینگ ارسال می‌شوند. سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در این مطلب به بررسی این سیستم‌ها خواهیم پرداخت.

سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟

این سیستم یکی از بهترین تجهیزات ارتباطی در اکثر سازمان‌ها محسوب می‌شود. سیستم‌های پیجینگ با توجه به نیاز سازمان‌ها متنوع هستند. البته که نیاز سازمان‌ها هم همیشه در حال تغییر و تحول است. سیستم‌های پیجینگ هم خود را با نیازهای روز سازمان‌ها تطبیق می‌دهند.

به طور کلی سیستم پیجینگ به سامانه‌ای گفته می‌شود که پیام صوتی را به محوطه‌های داخلی یا خارجی ارسال می‌کند. از این سیستم برای فراخوان افراد، پخش موزیک، اطلاعیه، اذان، پیام هشدار و … استفاده می‌شود. به همین دلیل توسط بیشتر سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی انواع سیستم پیجینگ

همانطور که در بخش سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست هم به آن اشاره کردیم، این سیستم‌ها با توجه به نیاز سازمان‌ها و تکنولوژی مورد نیاز متفاوت هستند. سیستم‌های پیجینگ با توجه به نوع تکنولوژی به کار رفته در آنها به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می‌شوند. در ادامه با هر دو مورد بیشتر آشنا می‌شوید.

انواع سیستم پیچینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ آنالوگ

در این سیستم‌ها تمامی زیرساخت‌ها و اجزا از نوع آنالوگ هستند. برای تغذیه سیستم‌ها هم از آمپلی‌فایر آنالوگ استفاده می‌شود. منظور از آمپلی‌فایر در سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟ وظیفه اصلی آمپلی‌فایر در این سیستم‌ها، تقویت صداست. آمپلی‌فایرها در توان‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. توان آمپلی‌فایرها باید با مجموع توان اسپیکرهای متصل‌شده در ارتباط باشد. برای کابل‌کشی این سیستم‌ها هم از سیم دو زوج مسی استفاده می‌کنند.

در سیستم‌های آنالوگ از انواع اسپیکرهای ستونی، سقفی، شیپوری و … می‌توان استفاده کرد. همانطور که اشاره شد همه این سیستم‌ها از طریق کابل‌های مسی به آمپلی‌فایر متصل می‌شوند. آمپلی‌فایرها وظیفه تفکیک یا زون‌بندی بلندگوها را هم برعهده دارند. برای زون‌بندی می‌توان هر طبقه از ساختمان را یک زون جدا در نظر گرفت.

در آمپلی‌فایر سیستم‌های آنالوگ، زون‌بندی از طریق دکمه‌های روی آن صورت می‌گیرد. در واقع انتخاب زون‌ها مختلف توسط اپراتور و به صورت دستی انجام می‌شود. تعداد زون‌بندی در این آمپلی‌فایرها حداقل 2 و حداکثر 10 عدد است. از طرف دیگر برخی آمپلی‌فایرها دارای ورودی‌های USB، دی وی دی، میکروفون و … هم هستند.

سیستم پیجینگ تحت شبکه

منظور از سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟ این سیستم‌ها تقریبا عملکردی مشابه سیستم‌های آنالوگ دارند؛ با این تفاوت که کابل‌کشی در این سیستم‌ها به جای مس به صورت شبکه است. به این ترتیب آمپلی‌فایر و بلندگوها هم تحت شبکه هستند. برای بلندگوهای تحت شبکه از آمپلی‌فایر داخلی استفاده می‌شود. به این ترتیب نیازی به استفاده از آمپلی‌فایر مستقل نیست.

با استفاده از آمپلی‌فایرهای تحت شبکه، می‌توان سیستم پیجینگ را از آنالوگ به تحت شبکه تغییر دارد. این دستگاه می‌تواند بلندگوی آنالوگ را به سیستم IP متصل کند. به این نکته هم باید توجه داشته باشید که پروتکل مورد استفاده در سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟ در این سیستم‌ها از پروتکل SIP استفاده می‌شود.

در سیستم‌های تحت شبکه، آمپلی‌فایرها محدودیت پردازنده دارند. به همین دلیل فقط می‌توان از دو زون مستقل استفاده کرد. در نظر داشته باشید که قیمت بلندگوهای تحت شبکه، گران‌تر از بلندگوهای آنالوگ است. البته به طور کلی هزینه کابل‌کشی، نگهداری و … در سیستم‌های تحت شبکه بسیار مقرون بصرفه‌تر از سیستم‌های آنالوگ است.

کاربردهای سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟

از این سیستم‌ها در مکان‌های مختلف با اهداف متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین کاربردهای این سیستم بیشتر آشنا می‌شوید:

  • سیستم پیجینگ بیمارستان: شاید معروف‌ترین سیستم پیجینگ که احتمالا آن را دیده‌اید در بیمارستان‌ها باشد. با استفاده از این سیستم در بیمارستان‌ها، پزشک، پرستار و موارد دیگر را پیج می‌کنند. سیستم‌های پیجینگ بیمارستانی از حساسیت خاصی برخوردارند. اگر کیفیت لازم را نداشته باشند، باعث نارضایتی کارکنان و بیماران خواهند شد.
  • سیستم پیجینگ ادارات: همه سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و … دارای سیستم پیجینگ هستند. از این سیستم‌ها برای پیج کردن افراد، پخش اطلاعیه، موسیقی و … استفاده می‌شود. البته برای پخش اذان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی از این سیستم در موارد مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به کاخانه‌ها، سیستم‌های شهری، مترو، مدارس، دانشگاه‌ها و … اشاره کرد.

کاربرد سیستم پیجینگ

مزایای استفاده از سیستم پیجینگ تحت شبکه

استفاده از این سیستم‌ها مزایای زیادی دارد. به همین دلیل بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌ها از آن استفاده می‌کنند. مزایای استفاده از سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست؟ این مزایا عبارتند از:

  • برخلاف سیستم‌های قدیمی‌تر، سیستم‌های تحت شبکه امکان همپوشانی نواحی مختلف را فراهم می‌کنند.
  • این سیستم‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به سیستم‌های سنتی هستند.
  • به دلیل دیجیتالی بودن از کیفیت بالایی هم برخوردارند.
  • در این سیستم‌ها می‌توان پیام‌ها را مدیریت کرد و برای پخش مواردی، مثل اذان از زمان‌بندی مشخصی استفاده کرد.
  • این سیستم‌ها با استفاده از مرکز تلفن‌های تحت شبکه یکپارچه‌سازی می‌شوند.
  • سیستم پیجینگ تحت شبکه دارای مقیاس‌پذیری بسیار ساده‌ای است.

مزیت استفاده از سیستم پیجینگ

بررسی عوامل موثر در قیمت سیستم پیجینگ تحت شبکه

بعد از پاسخ به سوال سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست، نوبت به بررسی قیمت این سیستم‌ها می‌رسد. قیمت سیستم‌های پیجینگ به عوامل متعددی بستگی دارد. قیمت این سیستم‌ها با توجه به برندی که خریداری می‌کنید، متفاوت خواهد بود. همچنین قیمت سیستم‌های پیجینگ تحت شبکه با توجه به تجهیزات مورد نیاز متفاوت است. نکته حائز اهمیت این است که حتما با توجه به نیاز خود یکی از انواع سیستم‌های پیجینگ را انتخاب کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی سوال سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست پرداختیم. این سیستم‌ها یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین تجهیزات ارتباطی در سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و … محسوب می‌شوند. این سیستم‌ها پیام صوتی را به محیط‌های مختلف ارسال می‌کنند. به همین دلیل از آنها برای پیج‌کردن، پخش موسیقی، اذان و … استفاده می‌شود.

مشاوره و خرید سیستم پیجینگ تحت شبکه در آواتدبیر

برای کسب اطلاعات کامل از قیمت، نحوه نصب و تجهیزات مورد نیاز سیستم پیجینگ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور راه اندازی و اجرا سیستم پیجینگ تحت شبکه با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – ۰۵۱۹۱۰۹۰۸۶۵ دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 39 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + پنج =