مقالات

انواع سیستم کنفرانس کدامند؟

انواع سیستم کنفرانس

انواع سیستم کنفرانس | در سالن‌های کنفرانس، مدیران و افراد کلیدی در سازمان‌ها و شرکت‌ها به بحث و تبادل‌نظر جهت اخذ تصمیمات مهم می‌پردازند. لذا پیاده‌سازی و طراحی حرفه‌ای و تجهیز سالن کنفرانس با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات بسیار اهمیت دارد.

سیستم‌های صوتی باسیم و بی‌سیم از مهم‌ترین انواع سیستم کنفرانس هستند. بسته به نوع جلسه و یا کنفرانس، سیستم مناسب آن به کار گرفته می‌شود.

دوربین، سیستم‌های ترجمه هم‌زمان و رأی‌گیری و همچنین سیستم‌های یکپارچه‌سازی و اتصال ازجمله امکانات حرفه‌ای است که در سالن‌های کنفرانس از آنها استفاده می‌شود.

ما قصد داریم شما را با انواع سیستم کنفرانس آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

انواع سیستم کنفرانس

اصلی‌ترین قسمت یک سیستم کنفرانس واحد کنترل مرکزی است. با توجه به نحوه ارتباط واحد کنترل مرکزی با دستگاه‌های شخصی نمایندگان، سیستم‌های کنفرانس به دو دسته باسیم(کابلی) و بی‌سیم تقسیم می‌شود.

سیستم صوتی کابل‌دار (باسیم)

در این نوع سیستم‌ها از سیگنال‌های آنالوگ و یا دیجیتال برای انتقال صدا توسط کابل استفاده می‌شود. این نوع سیستم برای جلسات و کنفرانس‌های ثابت مناسب‌تر است. ازجمله ویژگی‌های این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت افزودن سیستم‌های دیگر به این سیستم مانند سیستم‌های چندرسانه‌ای
  • هزینه کمتر این سیستم در مقایسه با سیستم بی‌سیم
  • این سیستم در زمان بروز تداخل و اختلال حفاظت و ثبات قابل‌قبولی از خود نشان می‌دهد.
  • این سیستم در مقایسه با نوع بی‌سیم از ثبات عملیاتی بالاتری برخوردار است.

سیستم صوتی بی‌سیم

سیستم صوتی بی‌سیم یکی از مهم‌ترین انواع سیستم کنفرانس است. در این نوع سیستم‌ها از مادون‌قرمز و امواج وای‌فای برای ارسال سیگنال استفاده می‌شود. ازجمله موارد کاربرد این نوع سیستم در اتاق‌هایی است که امکان کابل‌کشی میسر نیست و یا به‌سختی انجام می‌شود.

همچنین در مواقعی که زمان کمی برای راه‌اندازی و برگزاری کنفرانس وجود دارد، از این سیستم استفاده می‌شود.

استفاده از این سیستم معایبی نیز دارد. ازجمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت نسبتا بالا
  • این سیستم در زمان بروز تداخل و اختلال حفاظت و ثبات قابل‌قبولی از خود نشان نمی‌دهند.
  • باتری‌های آنها همواره نیاز به شارژ مجدد دارند.

ازجمله دیگر انواع سیستم کنفرانس می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم کنفرانس صوتی آنالوگ، سیستم صوتی کنفرانس دیجیتال، سیستم کنفرانس چندرسانه‌ای، سیستم کنفرانس با ترجمه همزمان، سیستم کنفرانس با قابلیت ثبت‌نام و شناسایی و سیستم کنفرانس با عملکرد رای‌گیری

سیستم کنفرانس آنالوگ

سیگنال مورداستفاده در این سیستم، آنالوگ است. قیمت این سیستم‌ها بالا نیست اما قابلیت‌های اضافه ندارند و ازلحاظ یکپارچگی محدود هستند. لذا از این سیستم در فضاهای یکپارچه استفاده نمی‌شود.

سیستم کنفرانس دیجیتال

این سیستم‌ها که برای استفاده در فضاهای یکپارچه توصیه می‌شود، صدای باکیفیت بالایی دارند. همچنین این سیستم‌ها امکانات نامحدودی دارند و می‌توانند با سیستم‌های صوتی و تصویری ادغام شوند.

ازجمله ویژگی‌های سیستم کنفرانس صوتی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان پیاده‌سازی ویدئوکنفرانس
  • امکان مدیریت سیستم‌های صفحه‌نمایش، صوت و روشنایی
  • در این سیستم دوربین خودکاری وجود دارد که به بلندگو اشاره می‌کند.
  • در این سیستم امکان نمایش نتایج رای‌گیری روی صفحه‌نمایش عمومی وجود دارد.
  • در این سیستم امکان نشان دادن اسناد به اعضای جلسه بر روی صفحه‌نمایش عمومی وجود دارد.

سیستم کنفرانس چندرسانه‌ای

با پیشرفت فناوری، سیستم‌های کنفرانس می‌توانند علاوه بر صدا بر نمایش فیلم، عکس و فایل نیز تمرکز کند. نمایش فیلم، عکس و فایل از طریق پانل‌های مجهز به صفحه لمسی صورت می‌پذیرد. در این سیستم امکان استفاده از نرم‌افزارهای دیگر و ارائه آنلاین نیز وجود دارد.

امکان استفاده از خدمات چندرسانه‌ای در کنفرانس‌ها وجود دارد.

سیستم کنفرانس با ترجمه همزمان

ممکن است در کنفرانس افرادی با زبان‌های مختلف از کشورهای خارجی حضور داشته باشند. با استفاده از این سیستم، این افراد می‌توانند مطالب جلسه را با زبان مادری خود دریافت کنند.

انواع سیستم کنفرانس

بدین منظور اعضای جلسه باید در صفحه میکروفون، کانال موردنظر برای ترجمه همزمان را انتخاب و از هدفون استفاده کنند.

ترجمه همزمان توسط مترجمانی انجام می‌شود که در اتاق‌های جداگانه‌ای که مجهز به عایق صدا هستند، حضور دارند. سیگنال صوتی خروجی از هر اتاق به‌صورت اختصاصی است و با صدای دیگر مترجمان تداخل ندارد.

سیستم کنفرانس با قابلیت ثبت‌نام و شناسایی

در برخی کنفرانس‌ها، رخدادهایی نیاز به ثبت‌نام و شناسایی اعضای جلسه دارد. در این نوع سیستم امکان ثبت‌نام اعضا و شناسایی آنها از طریق PIN و یا اثرانگشت وجود دارد.

سیستم کنفرانس با عملکرد رای‌گیری

در این سیستم با استفاده از دکمه‌های اختصاصی که تعبیه شده، امکان رای‌گیری در حین برگزاری جلسه وجود دارد. امکان نمایش رای‌ها نیز وجود دارد.

نکات مهم در انتخاب سیستم کنفرانس

مهم‌ترین انواع سیستم کنفرانس معرفی شدند. برای انتخاب سیستم کنفرانس، توجه به موارد زیر ضروری است:

  • قیمت
  • امکانات و قابلیت‌های منبع تغذیه
  • امکانات و قابلیت‌های کنسول مسئول جلسه
  • امکانات و قابلیت‌های کنسول اعضای جلسه
  • تداخل صداها با یکدیگر

ویژگیهای سیستم کنفرانس

انواع سیستم کنفرانس فقط محدود به صدا نیست بلکه ویژگی‌های فوق‌العاده دیگری را نیز ارائه می‌کند. ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترجمه همزمان
  • امکان رای‌گیری اعضای جلسه
  • امکان شناسایی اعضای جلسه
  • پخش همزمان صوت و تصویر در چندین اتاق
  • قابلیت‌های چندرسانه‌ای مانند به اشتراک‌گذاری محتوای صوتی و تصویری و اسناد

انواع سیستم کنفرانس

سخن پایانی

در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، کنفرانس‌ها دیگر توسط یک نفر ادامه نمی‌یابد. علاوه بر مسئول جلسه، سایر اعضا نیز می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. سیستم‌های بی‌سیم و باسیم(کابل‌دار) ازجمله مهم‌ترین انواع سیستم کنفرانس هستند.

در کنفرانس‌ها امکان استفاده از تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های چندرسانه‌ای باکیفیت بالا وجود دارد. همچنین حتی اگر اعضای جلسه از کشورهای خارجی و با زبان‌های مختلف باشند، می‌توانند از خدمات ترجمه همزمان بهره‌مند شوند.

شما می‌توانید انواع تجهیزات و محصولات انواع سیستم کنفرانس را از آواتدبیر تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سالن کنفرانس با شماره های 02128420426 – 09128453156 دفتر تهران  – 05191690564 دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 36 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =