مقالات

راهنمای جامع انتخاب دوربین کنفرانس

انتخاب دوربین کنفرانس

انتخاب دوربین کنفرانس

برای برگزاری کنفرانس موثر به تجهیزات مناسبی نیاز دارید. یکی از این تجهیزات مهم، دوربین کنفرانس است. برای انتخاب دوربین کنفرانس مناسب، باید نکات و فاکتورهایی را در نظر داشته باشید. اما این نکات کدامند؟ در مطلب پیش رو قصد داریم شما را برای خرید یک دوربین کنفرانس مناسب برای تجهیز سالن کنفرانس خود راهنمایی کنیم.

آشنایی با سیستم دستی و اتوماتیک فیلمبرداری

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب دوربین کنفرانس، بررسی دستی یا اتوماتیک بودن سیستم فیلمبرداری است. در ادامه به بررسی این دو نوع سیستم تصویربرداری خواهیم پرداخت.

  • سیستم فیلمبرداری دستی: این نوع دوربین‌ها برای تصویربرداری نیاز به یک اپراتور دارند. اپراتور وظیفه تنظیم و کنترل دوربین را دارد. به این ترتیب کلیه تنظیمات، ازجمله زوم، کیفیت و .. برعهده فیلمبردار خواهد بود.
  • سیستم فیلمبرداری اتوماتیک: دوربین‌های این سیستم‌ها مجهز به موتورایزر هستند. به این ترتیب قابلیت چرخش و تنظیم خودکار را دارند. این دوربین‌ها به صورت خودکار تمام تنظیمات را انجام می‌دهند. همچنین قابلیت چرخش روی میکروفون کنفرانس فعال را هم دارند. وقتی سخنران شروع به صحبت می‌کند، این دوربین به صورت اتوماتیک به سمت سخنران برمی‌گردد.

فاکتورهای مهمی که قبل از انتخاب دوربین کنفرانس باید به آن توجه داشته باشید

بعد از راه‌اندازی اتاق کنفرانس برای برگزاری جلسات، مهم‌ترین چالش تامین تجهیزات مورد نیاز کنفرانس است. در این میان انتخاب دوربین مناسب برای کنفرانس هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه فاکتورهای مهم قبل از خرید دوربین کنفرانس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دوربین کنفرانس

1. توجه به رزولوشن دوربین

دوربین‌های کنفرانس زیادی با رزولوشن‌های مختلف وجود دارند. با این حال به یاد داشته باشید که حداقل وضوح تصویر برای دوربین‌های کنفرانس امروزی 720 مگاپیکسل است. کمتر از این وضوح برای انتخاب دوربین کنفرانس مناسب نخواهد بود. هر چقدر رزولوشن تصویر بیشتر باشد، وضوح و شفافیت تصویر هم بیشتر خواهد بود. اگر بتوانید دوربین با وضوح 1080 انتخاب کنید، ویدئو کنفرانس بسیار باکیفیتی خواهید داشت.

2. قابلیت چرخش 360 درجه

این ویژگی به خصوص برای ارائه و نمایش محصول در جلسات و کنفرانس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. حاضرین در این نوع جلسات، قصد دارند تا محصول را از زوایای مختلف مشاهده کنند. به همین دلیل باید دوربین‌هایی با قابلیت چرخش 360 درجه یا پانوراما انتخاب کنید. به این ترتیب همه شرکت‌کنندگان امکان بررسی و مشاهده محصول را خواهند داشت.

3. لنز واید یا میدان دید

اگر دوربین با لنز عریض وجود داشته باشد، امکان ثبت تصاویر با زاویه دید بهتر وجود خواهد داشت. دوربین‌هایی که لنز باریک دارند، فقط 2 یا 3 نفر را در تصویر می‌گنجانند. در انتخاب دوربین کنفرانس مناسب، عریض بودن لنز دوربین را هم مدنظر قرار دهید. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که سالن کتنفرانس شما چه ابعادی دارد.

4. زوم اتوماتیک

برخی دوربین‌ها قابلیت این را دارند تا سخنران را به صورت واضح نشان دهند. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. در جلسات مختلف سخنرانان زیادی صحبت می‌کنند. اگر دوربینی وجود داشته باشد که به صورت اتوماتیک روی سخنران زوم کند از رفت و آمدهای بیهوده دوربین جلوگیری خواهد کرد. بهتر است در انتخاب دوربین کنفرانس به این نکته توجه داشته باشید که زوم 10× داشته باشد. به این ترتیب وضوح و کیفیت تصویر مناسبی خواهید داشت.

مشخصات دوربین کنفرانس مناسب

5. نرخ فریم بر ثانیه

این ویژگی در دوربین هرچقدر بالاتر باشد، ویدئو روان‌تر خواهد بود. به طور استاندارد بهتر است این نرخ روی 30 فریم بر ثانیه باشد.

6. میکروفون داخلی

برخی دوربین‌ها دارای میکروفون داخلی مناسبی نیستند. همین موضوع باعث می‌شود صدا کیفیت لازم را نداشته باشد. وقتی صدای ویدئو کیفیت لازم را نداشته باشد، کیفیت کلی کنفرانس هم کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل در انتخاب دوربین کنفرانس، کیفیت میکروفون داخلی را هم در نظر داشته باشید.

7. فیلمبرداری در محیط کم‌نور

دوربین کنفرانس مناسب، باید قابلیت فیلمبرداری در محیط کم‌نور را داشته باشد. البته این در صورتی است که در سالن کنفرانس نور مناسب وجود نداشته باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که خرید این نوع دوربین‌ با قابلیت فیلمبرداری در محیط کم‌نور، باعث افزایش قیمت آن می‌شود. این نوع دوربین‌ها قابلیت زوم روی سخنران در شرایط کم‌نور را دارند. همچنین تصاویر را با کیفیت مناسب‌تری پخش می‌کنند.

نصب و انتخاب دوربین کنفرانس

 انواع طریقه نصب دوربین کنفرانس

یکی دیگر از عوامل مهمی که در انتخاب دوربین کنفرانس به آن توجه داشته باشید، نوع نصب این دوربین‌هاست. به طور کلی نصب این دوربین‌ها به دو شکل سقفی و دیواری انجام می‌شود، اما کدامیک مناسب‌تر است؟ نصب دوربین کنفرانس روی دیوار و در کنار نمایشگر بسیار بهتر خواهد بود. این کار باعث می‌شود سخنران در دید دوربین قرار داشته باشد. همچنین امکان تصویربرداری به صورت تعاملی با بینندگان دو طرف دوربین وجود خواهد داشت. ویژگی‌ای که در نوع نصب سقفی وجود ندارد.

قیمت دوربین کنفرانس

محصولات زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام قیمت متفاوتی هم دارند. برای انتخاب دوربین کنفرانس مناسب، باید موضوع هزینه را هم در نظر داشته باشید. موضوع قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است. به هر حال دوربینی که ویژگی‌های مناسب زیادی داشته باشد، قیمت بالایی هم خواهد داشت. برای انتخاب دوربین به نیاز کنفرانس خود توجه داشته باشید.

کلام پایانی

انتخاب دوربین کنفرانس برای برگزاری جلسه به بهترین شکل از اهمیت بالایی برخوردار است. برای خرید دوربین کنفرانس، باید نکاتی را در نظر داشته باشید. اولین موضوع نوع سیستم تصویربرداری است. دوربین‌هایی که به صورت دستی هستند به یک فیلمبردار یا اپراتور برای تصویربرداری احتیاج دارند. از طرف دیگر سیستم اتوماتیک تصویربرداری، نیازی به اپراتور ندارد و تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شوند. همچنین به نکاتی، ازجمله زاویه دید، رزولوشن، قابلیت چرخش 360 درجه، قابلیت چرخش 360 درجه و … نیز توجه داشته باشید.

با مشاوران متخصص آواتدبیر در تماس باشید

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سالن کنفرانس با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – ۰۵۱۹۱۰۹۰۸۶۵ دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 31 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 2 =