مقالات

ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس چیست

ویدئو کنفرانس چیست

امروزه بیشتر جلسات و کنفرانس‌ها به صورت مجازی و از راه دور برگزار می‌شوند. برای برگزاری باکیفیت این جلسات، باید از ویدئو کنفرانس مناسب استفاده کنید. ویدئو کنفرانس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ ویدئو کنفرانس‌ها دارای انواع مختلفی هستند. هر کدام از انواع ویدئو کنفرانس‌ها هم به تجهیزات خاص خود نیاز دارند. قبل از انتخاب تجهیزات مورد نیاز ویدئو کنفرانس باید به نکاتی توجه داشته باشید. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

ویدئو کنفرانس

یکی از ابزارهایی که برای برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویدئو کنفرانس است. با استفاده از این ابزار، امکان برگزاری آموزش مجازی یا از راه دور هم فراهم می‌شود. البته برقراری ارتباط تصویری، تنها کارکرد ویدئو کنفرانس‌ها نیست. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، ویدئو کنفرانس‌ها قابلیت‌های متعددی دارند.

به بیان دیگر ویدئو کنفرانس، فناوری خاصی است که به کاربران در مناطق مختلف جغرافیایی، اجازه گردهمایی را فراهم می‌کند. به این ترتیب هر شخص می‌تواند از هر منطقه جغرافیایی در جلسه شرکت کند. با استفاده از این قابلیت در بسیاری از هزینه‌ها هم صرفه‌جویی خواهد شد.

قابلیت ویدئو کنفرانس چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، کاربرد ویدئو کنفرانس‌ها به انتقال تصویر و صدا محدود نمی‌شود. امروزه امکان انتقال فایل، متن و … هم از طریق ویدئو کنفرانس فراهم شده است.

ویژگی‌های اصلی ویدئو کنفرانس چیست؟

این تکنولوژی دارای ویژگی‌های منحصربفردی است که آن را از سایر تجهیزات متمایز می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های ویدئو کنفرانس عبارتند از:

  • فراهم کردن امکان برگزاری مصاحبه استخدام، آموزش و برگزاری جلسات برای کارکنان
  • امکان حضور افراد با دستگاه‌های مختلف، ازجمله موبایل، کامپیوتر و تبلت
  • افزایش کیفیت جلسات با استفاده از تجهیزات ویدئو کنفرانسی مناسب
  • امکان برگزاری جلسات مختلف در شرایط و موقعیت‌های مختلف

ویدئو کنفرانس چیست

نحوه کارکرد ویدئو کنفرانس چیست؟

با استفاده از ویدئو کنفرانس، امکان برگزاری ارتباطات دیداری در جلسات فراهم می‌شود. در واقع دیدن افراد حاضر در جلسه، نقطه قوت اصلی ویدئو کنفرانس‌ها محسوب می‌شود. برای شرکت در جلسات ویدئو کنفرانس به تجهیزات خاصی نیاز نیست. با استفاده از یک تبلت، موبایل یا لپ تاپ می‌توان در این جلسات شرکت کرد.

برای شرکت در ویدئو کنفرانس به ابزاری که دارای میکروفون و دوربین باشد نیاز دارید. البته برای شرکت در برخی جلسات ویدئو کنفرانس به اپلیکیشن مخصوص هم نیاز خواهید داشت. برای برقراری جلسات تصویری، نرم‌افزارهای متنوعی وجود دارد.

بررسی انواع ویدئو کنفرانس

در پاسخ به سوال ویدئو کنفرانس چیست، اشاره کردیم که یکی از ابزارهای برگزاری جلسات آنلاین محسوب می‌شود. ویدئو کنفرانس‌ها از نظر نقاط پایان و بک-اند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. منظور از نقاط پایان، تجربه کاربری و بک-اند هم ارتباط بین نقاط پایان و تجهیزات مرکزی ویدئو کنفرانس است. در ادامه به بررسی انواع ویدئو کنفرانس می‌پردازیم.

ویدئو کنفرانس چیست

سیستم ویدئو کنفرانس دسکتاپ

یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سیستم‌های ویدئو کنفرانس محسوب می‌شود. معمولا کارکنان و کارفرماها از این سیستم استفاده می‌کنند. در این سیستم یا استفاده از برخی نرم‌افزارهای خاص، امکان شرکت در جلسه برای کاربران فراهم می‌شود.

سیستم ویدئو کنفرانس اجرایی

کارکرد این سیستم ویدئو کنفرانس چیست؟ از سیستم اجرایی برای برگزاری وبینار و جلسات ویدئویی با کیفیت بالا استفاده می‌شود. این ویدئو کنفرانس‌ها از طریق اپلیکیشن‌های دسکتاپ و مرورگرها انجام می‌شوند. این سیستم‌ها دارای سخت‌افزارهای خاصی هستند.

سیستم ویدئو کنفرانس فراگیر (Telepresence)

با استفاده از این سیستم، امکان برگزاری و شبیه‌سازی جلسات زنده فراهم می‌شود. در این سیستم با استفاده از صفحه نمایش‌های بزرگ روی دیوار، اندازه واقعی افراد نشان داده می‌شود. سیستم ویدئو کنفرانس فراگیر، حالتی را فراهم می‌کند که افراد احساس می‌کنند کنار یکدیگر نشسته‌اند.

ویدئو کنفرانس چیست

سیستم ویدئو کنفرانس اتاقی

کاربرد این سیستم ویدئو کنفرانس چیست؟ ویدئو کنفرانس‌های اتاقی تنظیمات متنوعی ارائه می‌دهند. این سیستم‌ها دارای رنج قیمتی متفاوتی هم هستند و از اتاق‌های کنفرانس کوچک تا بزرگ پشتیبانی می‌کنند.

تجهیزات راه‌اندازی ویدئو کنفرانس چیست؟

تجهیزات موردنیاز ویدئو کنفرانس‌ها با توجه به شرکت گروهی یا فردی در جلسات متفاوت هستند. برای شرکت در جلسات آنلاین به صورت فردی، استفاده از لپ‌تاپ کافی است، اما اگر کامپیوتر رومیزی دارید، باید از تجهیزات جانبی مختلفی برای برقراری ارتباط تصویری استفاده کنید.

تجهیزات لازم برای شرکت انفرادی در ویدئو کنفرانس چیست؟ این تجهیزات عبارتند از:

  • هدست مخصوص: استفاده از هدست باعث افزایش کیفیت صوتی تماس تصویری می‌شود. بهتر است از هدست‌های دارای میکروفون استفاده شود. برخی هدست‌ها دارای سیستم نویز کنسلینگ هستند. با استفاده از این هدست‌ها، نویز اطراف بسیار کمتر می‌شود.
  • وب‌کم حرفه‌ای: استفاده از وب‌کم در ویدئو کنفرانس ضروری است. وب‌کم باعث افزایش ارتقاء کیفیت تصویر هم می‌شود. وب‌کم‌های بسیاری در بازار وجود دارند که از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار هستند.

نکته مهم در خصوص تجهیزات انفرادی ویدئو کنفرانس‌ها، داشتن اینترنت پرسرعت است. در صورتی که تمام تجهیزات مورد نیاز را داشته باشید، اما اینترنت شما کند باشد با مشکل مواجه خواهید شد.

برای شرکت در کنفرانس‌های آنلاین به صورت گروهی هم تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت. این تجهیزات هم عبارتند از:

  • میکروفون
  • دوربین مخصوص ویدئو کنفرانس
  • کنترل دستگاه
  • اسپیکر

کارکرد تجهیزات گروهی ویدئو کنفرانس چیست؟ این تجهیزات باید متناسب با اتاق کنفرانس طراحی و نصب شوند. برای برگزاری ویدئو کنفرانس به صورت گروهی، وجود کامپیوتر ضروری است. تجهیزات و دستگاه‌های ویدئو کنفرانس گروهی در ابعاد متنوع، برای ظرفیت‌های مختلف طراحی می‌شوند. به همین دلیل هنگام انتخاب دستگاه مناسب ویدئو کنفرانس گروهی، باید این نکته را در نظر داشته باشید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی سوال ویدئو کنفرانس چیست پرداخته شد. ویدئو کنفرانس‌ها از مهم‌ترین تجهیزات ارتباط تصویری از راه دور یا مجازی هستند. ویدئو کنفرانس‌ها انواع مختلفی دارند. هر کدام از انواع ویدئو کنفرانس‌ها به تجهیزات مختلفی نیاز خواهند داشت. برای انتخاب ویدئو کنفرانس مناسب، باید به برخی نکات توجه داشته باشید. برای برگزاری ویدئو کنفرانس به تجهیزاتی، مثل هدست، میکروفون، اسپیکر و … نیاز خواهید داشت.

خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس از آواتدبیر

بهترین روش خرید تجهیزات ویدئو کنفرانس چیست؟ در این مورد می‌توانید با کارشناسان ما در آواتدبیر تماس بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سالن کنفرانس با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – 05191690564 دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 29 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + ده =