مقالات

سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

طبق مطالعات مختلف، پخش موسیقی مناسب حین انجام تمرینات ورزشی، باعث بهبود 13 درصدی عملکرد ورزشی می‌شود! همین آمار اهمیت پخش موسیقی باکیفیت در باشگاه‌های ورزشی را نشان می‌دهد. سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی به تجهیزات مختلفی نیاز دارد. قبل از راه‌اندازی این سیستم، باید نکاتی را رعایت کنید. در این مطلب به بررسی دقیق تجهیزات مورد نیاز سیستم صوتی باشگاه‌های ورزشی می‌پردازیم.

اهمیت وجود سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

موسیقی مناسب ورزش، تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد ورزشکاران دارد. همچنین باعث بهبود خلق و خوی آنان می‌شود. امروزه سیستم‌های صوتی در بسیاری از اماکن مختلف وجود دارند. باشگاه‌های ورزشی هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای افزایش انگیزه و هیجان در ورزشکاران علاوه‌بر موسیقی‌های مناسب ورزشی، کیفیت تجهیزات صوتی هم حائز اهمیت هستند.

استفاده از موزیک‌هایی با ریتم تند، باعث افزایش هیجان و ترشح آدرنالین در بدن می‌شود. همین موضوع به ورزشکاران انگیزه بیشتری برای انجام تمرینات سنگین می‌دهد. به طور کلی از سیستم‌های صوتی در سالن‌های یوگا، کلاس رقص سالسا، باشگاه‌های بدنسازی، سالن‌های ایروبیک، رقص زومبا و … استفاده می‌کنند. پخش موسیقی باکیفیت ورزشی، باعث بهبود عملکرد مغز وافزایش شادابی در ورزشکاران می‌شود.

3 فاکتور مهم که قبل از انتخاب سیستم صوتی باشگاه باید مدنظر قرار دهید

قبل از تجهیز صوتی باشگاه ورزشی، باید چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشید. در ادامه به بررسی 3 عامل مهم و تاثیرگذار در راه‌اندازی سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی خواهیم پرداخت.

1. مساحت سالن

این موضوع در انتخاب توان سیستم صوتی و تعداد اسپیکرها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای محاسبه دقیق توان موردنیاز سیستم صوتی، باید مساحت و شکل هندسی باشگاه ورزشی تعیین شود. همچنین محل قرارگیری میز مدیریت، کانتر، رختکن، کافه و تجهیزات ورزشی هم باید به صورت دقیق مشخص شوند.

مساحت یکی از فاکتورهای مهم سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

2. آکوستیک بودن محیط

این موضوع اغلب نادیده گرفته می‌شود. آکوستیک بودن محیط اهمیت زیادی دارد. برای مثال وجود آینه‌های متعدد و یکپارچه، باعث پیچیدگی صوتی در محیط می‌شود. همچنین استفاده از مت و کفپوش‌های ورزشی، باعث جلوگیری از ارتعاشات خواهد شد. توجه به این موارد، باعث می‌شود انتخاب مناسبی داشته باشید. از دیگر نکات مهم در این مورد، توجه به ارتفاع سالن ورزشی است. اگر ارتفاع بیشتر از 3 متر باشد، کیفیت صدا کمی کاهش پیدا می‌کند. وجود ستون‌های متعدد هم باعث برخورد سیگنال‌های صوتی و کاهش کیفیت ارتعاشات می‌شود.

3. محاسبه توان مورد نیاز

یکی دیگر از نکات مهم قبل از راه‌اندازی سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی، محاسبه توان صوتی است. برای این کار نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد. خروجی این نرم‌افزارها بر اساس فاکتورهایی، مثل متریال، محیط، تجهیزات و … تعیین می‌شود. محاسبات رایج برای استفاده از تجهیزات صوتی در باشگاه با سایر مکان‌ها، مثل سالن کنفرانس، همایش و … متفاوت است.

انتخاب مهم‌ترین تجهیزات سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

پخش موسیقی باکیفیت به تجهیزات صوتی مناسب نیاز دارد. به همین دلیل باید در این مرحله مهایت دقت را داشته باشید. تجهیزات مختلفی برای سیستم صوتی باشگاه نیاز دارید که به بررسی آنها می‌پردازیم.

سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

انواع اسپیکرها

اسپیکر یا بلندگو به عنوان خروجی پخش موسیقی، باید کیفیت لازم را داشته باشد. البته اسپیکرها باید ظاهر مناسبی هم داشته باشند تا هارمونی سالن ورزشی را خراب نکنند. امروزه بلندگوهای ورزشی مختلفی ساخته می‌شوند که هم از نظر ظاهری و هم از نظر کیفیت بسیار مناسب هستند. از مهم‌ترین انواع اسپیکرها، می‌توان به اسپیکر سقفی، اسپیکر ستونی یا دیواری، اسپیکر پسیو و اسپیکر اکتیو اشاره کرد.

بلندگو سقفی معمولا در مکان‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود. این اسپیکرها نویز بسیار کمی دارند. به همین دلیل برای سالن‌های یوگا، ماساژ و … که نیاز به آرامش دارند مناسب‌تر هستند. از طرف دیگر اسپیکرهای دیواری ظاهر جالبی ندارند، اما از کیفیت بالایی برخوردارند. اسپیکرهای پسیو به آمپلی فایر جداگانه نیاز دارند، اما اسپیکرهای اکتیو دارای آمپلی فایر داخلی هستند.

آمپلی فایر

یکی دیگر از تجهیزات سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی است که سیگنال‌ها را دریافت و آنها را تقویت می‌کند. وجود آمپلی فایر از قطع و وصلی صدا و نویز جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های آمپلی فایر، قابلیت زون‌بندی آن است. البته برای خرید آمپلی فایر مناسب هم باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. اولین و مهم‌ترین نکته، جنس بدنه آمپلی فایر است. بدنه این دستگاه باید دارای سیستم هوشمند خنک‌کننده و دفع حرارت باشد تا آسیب نبیند. همچنین باید دارای امکاناتی، نظیر مدیا پلیر، بلوتوث، ورودی‌های مختلف و … باشد.

انواع میکسر

میکسر صدا یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز باشگاه‌های ورزشی است. این دستگاه‌ها به دو صورت میکسر صدا آنالوگ و میکسر صدا دیجیتال موجود هستند. میکسر صدا قابلیت دریافت همزمان صداهای مختلف و ترکیب کردن آنها را دارد.

قیمت سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی

قیمت تجهیزات صوتی مورد نیاز برای باشگاه‌های ورزشی به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. ابعاد سالن و برند تجهیزات مورد استفاده از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت تجهیزات صوتی هستند. همچنین شیوه نصب و راه‌اندازی این تجهیزات هم روی قیمت و افزایش هزینه تاثیر می‌گذارند. به طور کلی بهتر است با توجه به نیاز و میزان بودجه خود اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز بکنید.

کلام پایانی

سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از موزیک و سیستم صوتی مناسب حین تمرین، باعث افزایش تمرکز و بهبود عملکرد ورزشی می‌شود. به همین دلیل امروزه تصور باشگاه ورزشی بدون موزیک امکان‌پذیر نیست. برای راه‌اندازی سیستم صوتی در باشگاه به تجهیزات خاصی نیاز دارید. این تجهیزات عبارتند از آمپلی فایر، اسپیکرها، میکسر و … . هنگام انتخاب این تجهیزات دقت کافی داشته باشید.

خرید سیستم صوتی برای باشگاه ورزشی از آواتدبیر

برای این که بهترین انتخاب را در مورد سیستم صوت باشگاه‌های ورزشی داشته باشید، حتما با مشاوران ما در آواتدبیر تماس بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سیستم صوت باشگاه ورزشی با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران |

– ۰۵۱۹۱۰۹۰۸۶۵ دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 223 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =