مقالات

دلایل ایجاد نویز در میکروفون کنفرانس

نویز در میکروفون کنفرانس

فرض کنید در کنفرانسی حضور دارید که صدای نامناسب و ناهنجاری از اسپیکرها به گوش می‌رسد. این صداها با عنوان نویز شناخته می‌شوند. این صداهای ناخوشایند باعث می‌شوند، صحبت‌های سخنران شنیده نشوند. وجود نویز در میکروفون کنفرانس، باعث ایجاد سیگنال‌های صوتی ناخوشایند می‌شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع نویز و دلایل بروز آنها بپردازیم.

منظور از نویز در میکروفون کنفرانس چیست؟

تقریبا همه میکروفون‌ها در حالت عادی دارای نویز هستند؛ حتی بهترین میکروفون‌ها! با این حال می‌توان تا حد زیادی از بروز این نویزها جلوگیری کرد. وجود نویز در سیگنال‌ها اثرات مخرب زیادی دارد. ازجمله این که باعث بی‌کیفیت شدن صدا می‌شود. به هر حال نویزها در سیگنال‌های صوتی خوشایند نیستند. به همین دلیل باید به دنبال دلایل و برطرف کردن آنها باشید.

بررسی انواع نویز در میکروفون کنفرانس

برای این که راحت‌تر بتوانید نویز موجود در میکروفون‌ های کنفرانس را برطرف کنید، ابتدا بهتر است با انواع نویز و دلایل ایجاد آنها آشنا شوید. نویزها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

نویز باد

با ضربه‌ای که باد به دیافراگم می‌زند، نویز باد ایجاد می‌شود. این نوع نویز در محیط‌های بیرونی و با وزش باد ایجاد می‌شود. نویز باد خود را به صورت فرکانسی پائین و ثابت نشان می‌دهد. از علائم آن می‌توان به صدای سوت ممتد اشاره کرد. البته میزان این صدا، بستگی به زاویه برخورد باد به دیافراگم دارد. اگر زاویه کاملا عمودی باشد، صدای نویز بسیار بیشتر خواهد بود.

انواع نویز در میکروفون کنفرانس

نویز افت فشار

این نوع نویز در میکروفون کنفرانس کاردیوید، سوپر کاردیوید و … اتفاق میفتد. علت این اتفاق، وجود دریچه‌های کوچک در پشت این میکروفون‌هاست. وجود این دریچه‌ها برای ایجاد تعادل در فشار بین جلو و پشت دیافراگم ضروری است. با رسیدن امواج صوتی به میکروفون، دیافراگم با دریافت تغییرات، باعث تولید جریان الکتریکی می‌شود. این دیافراگم باید به اندازه کافی آزاد باشد تا مشکلی برای فرکانس‌های پائین هم به وجود نیاید. نویز در این حالت وقتی ایجاد می‌شود که میکروفون در دست ما حرکت می‌کند. این کار باعث ضربات بسیار کوتاه اینرسی دیافراگم می‌شود. همیشن ضربات و لرزش‌های کوتاه، باعث ایجاد نویز در میکروفون کنفرانس می‌شوند.

نویز پهنای باند

به صدای خش‌خش دائمی در میکروفون گفته می‌شود که گاها بسیار بلند است. دلیل بروز این نویز، دریافت سیگنال‌های صوتی در محدوده بسیار بزرگی از فرکانس توسط میکروفون است.

نویز باند محدود

این نویز در میکروفون کنفرانس در محدوده فرکانس خاص ایجاد می‌شود. دلیل بروز این نویز استفاده از کابل نامناسب است. رفع این نویز بسیار ساده است.

نویز ایمپالس

وقتی فرکانس افزایش پیدا می‌کند، نویز ایمپالس ایجاد می‌شود. این نویز کوتاه‌مدت است و صدای آن با بقیه نویزها تفاوت دارد. این صدا را می‌توان با کلیک کردن موس مقایسه کرد.

نویز مکانیکی

تمام قطعات و تجهیزات موردنیاز میکروفون در داخل دسته آن جاسازی شده‌اند. این قطعات با استفاده از ماده‌های عایق به یکدیگر متصل شده‌اند. گاهی بنا به دلایلی، ممکن است این ماده‌های عایق فاسد یا شل شوند. از بین رفتن ماده عایق، باعث ارتباط فیزیکی قطعات با یکدیگر می‌شود. با برخورد فیزیکی قطعات به یکدیگر، نویز مکانیکی ایجاد می‌شود که تبدیل به سیگنال صوتی خواهد شد.

نویز در میکروفون کنفرانس

دلایل ایجاد نویز در میکروفون کنفرانس چیست؟

بروز نویزها ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این دلایل، مربوط به قطعات الکترونیکی، کابل‌های ارتباطی و … می‌شوند. اگر کابل‌های ارتباطی بین میکروفون و منبع تغذیه نامناسب باشند، سیگنال‌ها و نویزهای مختلف جذب میکروفون می‌شوند. این نویزها روی سیگنال اصلی می‌روند و باعث تقویت آن می‌شوند. همین موضوع باعث پخش شدن آنها از اسپیکرها و بوجود آمدن صدای ناخوشایند می‌شود.

ولوم در میکروفون نقش مقاومت را بازی می‌کند. وجود ولوم کنترل، باعث افت سیگنال‌ها می‌شود. البته ممکن است به مرور زمان، گرد و خاک و … وارد وارد آن شوند. همین موضوع باعث ایجاد نویز روی سیگنال اصلی می‌شود. البته انواع نویزها ممکن است روی تجهیزات الکتریکی میکروفون هم ایجاد شود.

چگونه می‌توان نویز در میکروفون کنفرانس را برطرف کرد؟

بعد از آشنایی با دلایل و انواع نویزها، نوبت به رفع آنها می‌رسد. راه‌حل‌های زیادی برای حذف این نویزها وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

استفاده از میکروفون کاندنسر یا اکتیو

هر دو نوع این میکروفون‌ها، دارای حالت سلف نویز (Self-Noise) هستند. این نویز از طریق قطعات فعال وارد میکروفون‌ها می‌شوند. این قطعات، شامل لوله‌های خلا، ترانزیستورها و تخته‌های مدار می‌شوند. البته هنگام خرید این میکروفون‌ها به رتبه سلف نویز آنها توجه داشته باشید. اگر رتبه آنها بالاتر از 20 دسیبل باشد، احتمال شنیدن نویز در میکروفون کنفرانس بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است از میکروفون با رتبه نویز پائین استفاده کنید.

نویز در میکروفون کنفرانس

استفاده از شاک مانت

شاک مانت یکی از تجهیزات میکروفون است که برای حذف نویزهای مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاک مانت‌ها به دو نوع مختلف داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. شاک مانت‌های داخلی در درون میکروفون‌ها قرار می‌گیرند و باعث جدا شدن کپسول از دسته می‌شوند. شاک مانت‌های خارجی، میکروفون را در فضای ایزوله قرار می‌دهند تا از ارتعاشات دور بماند.

نزدیک کردن میکروفون به منبع صدا

البته این کار باعث حذف کامل نویز در میکروفون کنفرانس نمی‌شود. با این حال میزان نویز را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. وقتی میکروفون در نزدیکی منبع صدا قرار بگیرد، میزان سیگنال‌های صوتی دریافتی توسط میکروفون نسبت به نویز افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع به کاهش نویز کمک خواهد کرد.

کلام پایانی

وجود نویز در میکروفون کنفرانس اجتناب‌ناپذیر است. نویزها انواع مختلفی دارند که هر کدام به دلایل خاصی در میکروفون ایجاد می‌شوند. این نویزها ممکن است به دلیل نامناسب بودن تجهیزات به کار رفته در میکروفون ایجاد شوند. به هر حال این نویزها قابل برطرف شدن هستند. شما همچنین میتوانید مقاله راهنمای خرید میکروفون کنفرانس را مطالعه نمایید تا اطلاعات کامل و جامع تری برای انتخاب و خرید میکروفون داشته باشید.

برای دریافت مشاوره حذف نویزهای موجود در میکروفون کنفرانس یا خرید میکروفون با نویز پائین با کارشناسان ما در آواتدبیر تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره  از متخصصان آوا تدبیر به منظور تجهیز سالن کنفرانس با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – ۰۵۱۹۱۰۹۰۸۶۵ دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 138 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =