مقالات

بلندگو سقفی چیست ؟ + نکات کلیدی

بلندگو سقفی چیست

برای پخش صدا اسپیکرها و بلندگوهای زیادی وجود دارند. یکی از این تجهیزات بسیار مهم، بلندگو سقفی است. این بلندگوها کیفیت قابل توجهی دارند و در مکان‌های مختلفی نصب می‌شوند. این بلندگوها چه انواعی دارند؟ بلندگوهای سقفی به چه صورتی نصب می‌شوند؟ در این مطلب به بررسی این بلندگوها و نحوه نصب آنها خواهیم پرداخت.

بلندگو سقفی چیست؟

یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات سیستم‌های صوتی است که در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این بلندگوها برای پیجینگ، پخش موزیک، اعلام وضعیت هشدار و … استفاده می‌کنند. این بلندگوها با توجه به نوع آمپلی فایر و کاربردی که دارند نصب می‌شوند. نصب بلندگوهای سقفی به صورت اهمی یا ولتی انجام می‌گیرد.

با استفاده از این بلندگوها و نصب اهمی آنها، کیفیت پخش افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر سیگنال‌های صوتی تلفات کمتری می‌دهند. البته در صورتی که تعداد بلندگوها زیاد باشد، نمی‌توان از بلندگوهای اهمی استفاده کرد. به طور کلی از بلندگو سقفی در فروشگاه‌ها، منازل مسکونی، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و … استفاده می‌کنند. این بلندگوها را به آمپلی‌فایر مجزا نصب می‌کنند.

استفاده از بلندگو سقفی چه مزایایی دارد؟

برای بهره‌گیری حداکثری از بلندگوهای سقفی، نصب مناسب آنها باید در اولویت باشد. فرایند نصب در افزایش کارایی بلندگوها تاثیر بسزایی دارد. شاید مهم‌ترین مزیت استفاده از این بلندگوها، عدم اشغال فضای اضافی است. اگر کابل‌کشی آن هم به صورت توکار باشد، باعث برهم خوردن نظم دکوراسیون هم نخواهد شد. از دیگر مزایای مهم بلندگو سقفی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش نداخل آکوستیک
  • استفاده مناسب از فضای سقف
  • برخورداری از ویژگی ترانس مچینگ
  • عدم آسیب به کابل‌ها

بلندگو سقفی در محیط‌های مختلفی نصب می‌شود

آشنایی با انواع بلندگوهای سقفی از نظر نوع نصب

در یک تقسیم‌بندی کلی، این بلندگوها را از نظر نوع نصب در دو دسته قرار می‌دهند. این دو دسته، شامل بلندگوی سقفی روکار و توکار می‌شوند. در ادامه با این دو نوع بلندگو بیشتر آشنا می‌شود.

بلندگو سقفی روکار

از بلندگو سقفی در مکان‌هایی استفاده می‌کنند که سقف به صورت یکپارچه است. همچنین از کناف برای سقف استفاده نشده باشد. در این حالت بلندگوهای سقفی روکار گزینه مناسبی برای نصب هستند. این بلندگوها هم دارای روکش توری هستند. برخی بلندگوها امکان برداشتن توری را دارند. از طرف دیگر در برخی ممکن است این ویژگی وجود نداشته باشد.

بلندگو سقفی توکار

این نوع بلندگوها به صورت ولتی و اهمی نصب می‌شوند. ایمنی این نوع نصب بسیار بالاست. به همین دلیل بیشتر کاربرانی که اهمیت زیادی به ایمنی تجهیزات صوتی خود می‌دهند از این شیوه استفاده می‌کنند. این بلندگوها در قسمت بریده شده سقف نصب می‌شوند. کیفیت این بلندگوها هم بستگی به نوع آنها دارد. نکته حائز اهمیت در انتخاب این بلندگوها، توجه به ارتفاع سقف است. چرا که بلندگو داخل سقف قرار می‌گیرد و اگر سقف کوتاه باشد، این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

البته خود بلندگو سقفی هم به دو نوع تقسیم می‌شود. برخی از بلندگوها برای نصب نیاز به پیچ و مهره ندارند، بلکه از طریق گیره‌های مخصوص تعبیه شده کنار آن نصب می‌شوند. نوع دوم بلندگوها هم به صورت پیچ و مهره‌ای در سقف قرار می‌گیرند. این باندها هم روکش توری دارند. برخی مدل‌ها امکان تعویض این توری‌ها را فراهم کرده‌اند. از مهم‌ترین مزایای این شیوه، می‌توان به اشغال فضای کم آن اشاره کرد.

انواع نصب بلندگوهای سقفی

بررسی تفاوت‌های بلندگوهای سقفی مونو و تک استریو

معمولا بلندگو سقفی معمولی را با نام مونو می‌شناسند. در این بلندگوها یکی از کانال‌های چپ یا راست صدا را پخش می‌کند. برای این که صدا با وضوح بیشتری منتقل شود از دو جفت بلندگو استفاده می‌کنند. به همین دلیل بیشتر کاربران به دلیل محدودیت سقف، استفاده از یک جفت بلندگو را جالب نمی‌دانند.

بلندگوی تک استریو می‌تواند با ترکیب کانال‌های چپ و راست فضای کوچک‌تری را هم اشغال کند. همچنین این بلندگوها قابلیت ارائه صدای استریو را دارند. به همین دلیل از قیمت بالاتری هم نسبت به بلندگوی مونو برخوردارند. البته نصب این بلندگو سقفی فقط برای مکان‌هایی که با محدودیت فضا مواجهند توصیه می‌شود. اگر فضای مناسبی در اختیار دارید، بهتر است از یک جفت بلندگوی سقفی مونو استفاده کنید.

منظور از بلندگوی سقفی اهمی چیست؟

این نوع بلندگوها به سیستم تغذیه‌کننده یا همان آمپلی‌فایر متصل می‌شوند. در این روش نصب از هر بلندگوی سقفی، یک جفت سیم آمپلی فایر عبور می‌کند. به این ترتیب بلندگوها به صورت مستقیم از منبع تغذیه توان خود را دریافت می‌کنند.

اگر از نصب اهمی بلندگو سقفی استفاده کنید، کیفیت صدای بسیار بهتری خواهید داشت. از طرف دیگر نامحدود بودن ورودی بلندگو در آمپلی‌فایر، ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

منظور از بلندگوی سقفی ولتی چیست؟

یکی دیگر از روش‌های نصب بلندگوهای سقفی است که امکان استفاده از هر تعداد بلندگو به صورت موازی را فراهم می‌کند. در این سیستم‌ها از ترانس مچینگ برای مدار بلندگوها استفاده می‌کنند. با نصب بلندگو سقفی به صورت ولتی، محدودیتی بابت تعداد بلندگو وجود نخواهد داشت. معمولا برای نصب این بلندگوها، توان آمپلی‌فایر بالایی در نظر گرفته می‌شود. این شیوه نصب نسیبت به اهمی، محدودیت سیم‌کشی آنچنانی ندارد. البته باید اشاره کرد که وجود ترانس مچینگ به دلیل ایجاد مقاومت، باعث به هدر رفتن توان آمپلی فایر می‌شود.

بلندگو سقفی

جمع بندی نهایی

بلندگو سقفی یکی از انواع تجهیزات مورد استفاده در سیستم‌های صوتی است. این بلندگوها به 2 صورت توکار و روکار به سقف وصل می‌شوند. البته دو نوع نصب دیگر به صورت اهمی و ولتی هم وجود دارد. هر کدام از این شیوه‌های نصب مزیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

با کارشناسان آوا تدبیر در ارتباط باشید

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از متخصصان آوا تدبیر به منظور سیستم پیجینگ تحت شبکهسیستم صوت کافی شاپسیستم صوت رستوران با شماره های ۰۲۱۲۸۴۲۰۴۲۶ – ۰۹۱۲۸۴۵۳۱۵۶ دفتر تهران | – ۰۵۱۹۱۰۹۰۸۶۵ دفتر مشهد در تماس باشید.

(Visited 81 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 15 =